Wywiad przeprowadziła z-ca Samorządu Uczniowskiego Wiktoria Młynarczyk z klasy 8c.
Wiktoria: Cześć
Kuba: Cześć
Wiktoria: Wiem, że jesteś „świeżym” finalistą konkursu informatycznego Logia, czyli tegorocznym. Gratulacje!
Kuba: Dziękuję, zgadza się.
Wiktoria: Czas na pierwsze pytanie: lubisz się uczyć, ale szczerze?
Jakub: Z nauką jest tak, że informacje, które mnie ciekawią przyswajam z łatwością, natomiast tymi spoza moich zainteresowań muszę poświęcić więcej czasu.
Generalnie lubię wiedzieć… dla własnej satysfakcji, dla dobrej przyszłości.
Wiktoria: Co to jest Logia?
Jakub: Logia to konkurs informatyczny dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych. Konkurs obejmuje i poszerza treści podstawy programowej z informatyki.
Polega na samodzielnym rozwiązywaniu zadań algorytmicznych z zakresu grafiki oraz przetwarzania napisów i list w języku programowania Python.
Wiktoria: Rozumiem, było to pytanie podchwytliwe, bo ja chodzę również do ósmej klasy i słyszałam o Logii na lekcjach informatyki. Uczymy się programowania, a Logia to Python. Przyznam Ci się, że miałam trochę kłopotu z funkcjami. Pewnie Ty nie.
Czy od razu połknąłeś bakcyla, bo nie wątpię, że uczniowie, którzy dochodzą do tego etapu co Ty, muszą po prostu lubić ten język i w ogóle programowanie.
Kuba: Informatyką interesuję się od najmłodszych lat. To dziedzina, z którą chciałbym związać swoją przyszłość.
Uważam, że w dzisiejszym świecie znajomość języków programowania jest równie ważna co nauka języków obcych.
Pythonem zainteresowałem się dzięki naszej Pani od informatyki – Pani Krystynie Kotnarowskiej, która bardzo mnie wspierała i której bardzo jestem wdzięczny.
Wiktoria: Ciężko było przebrnąć przez sito konkursowe, możesz o tym trochę opowiedzieć?
Kuba: Lekko nie było.
Konkurs składał się z 3 etapów. W pierwszym – rozwiązywaliśmy test z zakresu informatyki oraz 3 zadania algorytmiczne. Ten etap odbył się w domu, a rozwiązania wysyłaliśmy na stronę OEZIIK – organizatora konkursu. W drugim etapie – szkolnym do rozwiązania było 4 zadania. Trzeci etap przebiegł w siedzibie egzaminacyjnej. Mieliśmy rozwiązać również 4 zadania w przeciągu 180 minut.
Wiktoria: No, ja nie wiem, czy bym dała radę skupić się i rozwiązywać algorytmy (zadania) przez 3 godz. zegarowe, czyli 180 min. non stop bez przerw, jak w reklamie (śmiech).
Jestem humanistką i lubię pisać, przeprowadzać wywiady, ale do rzeczy. Ile czasu poświęciłeś na przygotowanie się do konkursu?
Kuba: Do konkursu przygotowywałem się od ubiegłego roku, w każdej wolnej chwili, często po kilka godzin dziennie.
Wiktoria: Mamy w szkole wielu uczniów, którzy programują w Pythonie. Co byś im polecał jako specjalista w tej dziedzinie, aby zwyciężali tak jak Ty?
Kuba: Do specjalisty to jeszcze długa droga… Polecam im rozwiązywanie zadań konkursowych z ubiegłych lat. Można je znaleźć na stronie internetowej organizatora konkursu.
Wiktoria: Co lubisz robić po szkole, Twoje hobby, zainteresowania?
Ja na przykład bardzo lubię malować, miałam nawet wystawę swoich prac w Domu Kultury, tu niedaleko. Chętnie zaproszę Cię na następną.
Kuba: Dziękuję, chętnie zobaczę. Jestem laikiem jeżeli chodzi o malowanie i z pewnością nie mam do tego talentu.
Poza światem cyfrowym, ostatnio interesuję się twórczością D. Glukhovsky’ego o tematyce post apokaliptycznej.
Trenuję judo i pływanie.
Wiktoria: Dziękuję ci bardzo za wywiad i życzę Ci, abyś dostał się do wymarzonej szkoły i oczywiście, żeby spełniły się Twoje wszystkie marzenia, nie tylko te, związane ze szkołą.
Kuba: Dziękuję bardzo. Tobie również tego życzę.
Wiktoria: Kuba, namalowałam dla Ciebie portret kubistyczny i załączam go tu na końcu, wiem jest okropny :).
Kuba: Portret kubistyczny ekstra. Dziękuję